vokalistka, performerka, pedagoginja
Zaključila je študij filozofije na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Večinoma deluje in ustvarja znotraj eksperimentalne improvizirane glasbe, v gibalno gledaliških predstavah ter poučuje svoje delavnice osredotočene na glas in gib pod imenom “moved by voice” oziroma “glasna delavnica” tako doma kot v tujini.
Izdala je tri avtorske albume: Crying Games, Taste of Silence in cmok v grlu. V svojem glasbenem oziroma zvočno eksperimentalnem delu raziskuje in razvija pokrajine glasu, ki spajajo tako besede, fragmentirane tekste, (tradicionalno) melodično petje kot tudi razširjene vokalne tehnike, vključujoč šume, tleske oziroma zvoke ustne votline, ki ne pripada (samo) glasu ampak tudi telesu. Nastopa solo in v raznih zasedbah s številnimi glasbeniki: Tomaž Grom, Lee Patterson, Xavier Charles, Christof Kurzmann, Jonas Kocher, Gaudenz Badrutt, Šalter Ensemble, Tim Blechmann, Michael Zerang, Liz Allbee, Alessandra Eramo, Ilia Belorukov, Okkyung Lee, Maja Osojnik, Christian Kesten, Ina Puntar, Dré Hočevar, Matej Bonin in drugimi.
S svojim solo projektom iT in kot vokalistka je sodelovala na mnogih festivalih tako doma kot tudi v tujini (Zagreb, Beograd, Skopje, Dobia, Dunaj, Biel, Basel, Ženeva, Budimpešta, Berlin, Baltimore, Wels, Tokio, Kyoto, Kassel, Wuppertal, Wroclaw, Paris, Manchester, Beirut …) Njene kompozicije za glas in telo so bile izdane v knjigah Mathieu Copelanda Une exposition à être lue in Chorégraphier l’exposition ter uprizorjene v Ženevi, Parizu in Madridu.
Doslej je ustvarila devet avtorskih vokalno-gibalnih predstav, v katerih raziskuje povezave med glasom, gesto, telesom, prostorom in zvočnostjo.
Redno vodi delavnice, na katerih se posveča glasu in gibu. Zadnja leta redno uči v Sloveniji, Berlinu in po svetu: Hrvaška, Bosna in Hercegovina, Srbija, Avstrija, Poljska, Belgija, Italija, Francija, Nemčija, Amerika, Japonska (2009 v Tokiu in Kyotu), Libanon. Od leta 2014 poučuje tudi v okviru izobraževalnega programa The World Is Sound (http://www.the-world-is-sound.com/twis-world1) s sodelovcem Alessijem Castellaccijem. V šolskem letu 2008/2009 je redno učila sodobne plesne tehnike, v letih 2007 in 2006 pa občasno v posameznih semestrih na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana. Na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) ima občasno delavnice za gib in govor.
Leta 2004 je dobila enomesečno štipendijo za plesno izobraževanje DanceWeb programa na festivalu ImpulsTanz na Dunaju, leta 2018 pa je na istem festivalu vodila delavnico “moved by voice”. Leta 2007 je bila sprejeta v pet tedenski program Atelier Jerzy Grotowski ter se od leta 2007 do 2011 redno udeleževala intenzivnega izobraževanja na Inštitutu Jerzy Grotowski. Tudi tam je leta 2012 vodila svojo delavnico “moved by voice” in gostovala s predstavo Okus tišine.
Diskografija
· Šalter Ensemble – Štiri dela (Sploh, 2021)
· Frédéric D. Oberland / Irena Tomažin – ARBA, DÂK ARBA (Hallow Ground, 2020)
· Irena Z. Tomažin – cmok v grlu / Lump In The Throat (Zavod Sploh, 2019)
· Borghesia – Proti Kapitulaciji (Moon Lee Records, 2018)
· Irena Tomažin – Taste of Silence (Kamizdat, 2014)
· Christof Kurzmann & Irena Tomažin – Theoral No.8 (Theoral, 2014)
· Borghesia – And Man Created God (Metropolis Records, 2014)
· Christof Kurzmann & Irena Tomažin – Ljubljana-Wien (l’innomable, 2013)
· Irena Tomažin – iT/Crying games (rx:tx/Atol, 2011)
· Marko Karlovčec & Irena Tomažin – That which happens is itself dripping red (Botanic records, 2010)
· Bast Kolektiv – Retinal Circus (Aksioma, 2007)
Zasedbe
· Solo: Irena Z. Tomažin – glas, diktafoni
· Šalter Ensemble: Jonas Kocher – harmonika; Gaudenz Badrutt – elektronika; Ilya Belorukov – saksofon; Estelle Beiner – violina; Alfred Lang – trobenta; Elisabeth Harnik – klavir; Josef Klammer – bobni, elektronika; Samo Kutin – hurdy–gurdy; Irena Z. Tomazin – glas; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Tomažin / Kutin / Grom / Schellander: Irena Z. Tomažin – glas; Samo Kutin – hurdy gurdy; Tomaž Grom – kontrabas, Matija Schellander – elektronika
· Irena Z. Tomažin / Tomaž Grom: Irena Z. Tomažin – glas; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Irena Z. Tomažin / Christof Kurzmann: Irena Z. Tomažin – glas; Christof Kurzmann – elektronika
· Irena Z. Tomažin / Lee Patterson: Irena Z. Tomažin – glas; Lee Patterson – elektronika
· Irena Z. Tomažin / Lee Patterson, Xavier Charles: Irena Z. Tomažin – glas; Lee Patterson – elektronika; Xavier Charles – klarinet
· Irena Z. Tomažin / Michael Zerang: Irena Z. Tomažin – glas; Michael Zerang – bobni
· Irena Z. Tomažin / Maja Osojnik: Irena Z. Tomažin – glas, elektronika; Maja Osojnik – glas, vzorčenje, dj-cd predvajalnik in druge lo-fi elektronske naprave, Paetzold basovska kljunasta flavta
· Irena Z. Tomažin / Nina Dragičević: Irena Z. Tomažin – glas, elektronika; Nina Dragičević – violina, elektronika
Pretekle zasedbe
· Šalter Ensemble: Bertrand Denzler – tenorski saksofon; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika; Roko Crnić – el. bas, elektronika; Robert Roža – elektronika; Marina Džukljev – klavir; Jonas Kocher – harmonika; Nenad Kovačić – tolkala; Samo Kutin – hurdy-gurdy, Julien Mégroz – tolkala; Srđan Muc – el. kitara, elektronika; Irena Tomažin – glas, elektronika; Tena Novak Vincek – violina (2027–2019)
· Bast Kolektiv: Boštjan Gombač – piščali, tolkala, zvončki, klarinet; Gal Gjurin – bas; Irena Tomažin – glas; Dejan Lapanja – bobni; Andraž Mazi – kitara; Žiga Rangus – kitara; Aldo Ivančič – efekti, produkcija (2007–2012)
· Borghesia: Aldo Ivančič – programiranje, bobni; Dario Seraval – glas; Ivo Poderžaj – glas; Irena Tomažin – glas; Jelena Rusjan – bas kitara, glas (2014–2018)
Uprizoritveni projekti
· Vzorec razlitega glasu, odtis karamelnih stopinj (2023)
· U.F.O. (2021)
· Mes(t)o glasu (2017)
· Telo glasu (2015)
· Okus tišine vedno odmeva (2012)
· Splet okoliščin (2010)
· Ptih! (2009)
· (S)pozaba kaprice (2006)
· Kaprica (2005)
· Hitchcockove metamorfoze (2001)
Audiovizualna instalacija
· Obrai glasov / šum (2015)
Pedagoginja
· The World Is Sound (2014–)
· “glasna delavnica” / “moved by voice” (2006–)
· ImpulsTanz festival, Dunaj (2018)
· Irtijal festival, Beirut, Libanon (2018)
· Jette plesni center, Bruselj (2016 in 2018)
· Towson University, Baltimore/USA (2015 in 2017)
· Srednja vzgojiteljska šola in gimnazija Ljubljana (2006, 2007, 2008/2009)
Nagrade
· Nagrada Festivala Gibanica – za najboljšo predstavo po izboru strokovne komisije in za najboljšo predstavo po izboru občinstva za predstavo Okus tišine vedno odmeva (2015)
· Nagrada Festivala Gibanica za koreografijo za predstavo Kot kaplja dežja v usta molka (2009)
· Nagrada Liberalne akademije Zlata ptica za scenske umetnosti za predstavi Kaprica in (S)pozaba kaprice (2006)
Bibliografija
· Irena Tomažin. 2013. Govorice glasu”, sodelovanje na Simpoziju o umetniškem govoru na AGRFT v Ljubjani
· Copeland, Mathieu. 2011. An exhibition to hear read / Une exposition a etre lue; Volume 2, Geneva, 2011, str:14, 38, 54, 69, 93.
ISBN: 9-782970-071242
kompozicije
I MY EYE EAR HEAR,
MY VOICE IN YOUR EAR,
REPEATIN QUARREL OF OPPOSITE,
BREATHING OUT THE VOICE,
THREEALOGS
· Copeland, Mathieu. 2013. Choreographing Exhibitions / Choregraphier l’exposition, Paris, 2013, str. 76- 81
ISBN: 978-2-84066-682-0
članek “Voice’s Empty Spaces: some fragments on notes about the voice” v Choreographing Exhibitions
Izpostavljamo
CMOK V GRLU / LUMP IN THE THROAT (Sploh, 2015)
Prva solistična plošča Irene Z. Tomažin v polju svobodne improvizacije nosi naslov cmok v grlu/Lump In The Throat. Izšla je 26. februarja 2019 pri založbi Sploh in je bila v živo predstavjena isti dan v seriji Confine Aperto v Galeriji ŠKUC. Za podobo cedejke je poskrbel znani domači sodobni umetnik Matej Stupica, za oblikovanje pa oblikovalec Ajdin Bašić. Prvi del plošče vsebuje 11 skladb iz zadnjega obdobja, medtem ko je drugi del plošče oziroma zadnjih pet skladb na novo komponiran in predelan material, ki je nastal leta 2015 pri avdio-vizualnem projektu Obrazi glasov # šum v produkciji Mota – Muzeja tranzitornih umetnosti. Pri tem projektu se Irena Z. Tomažin osredotoča na samo zvočno in telesno materijo med glasom in različnimi šumi, do katerih pride med/z/po/pri samem nastajanju glasu ter namensko proizvedenimi in podaljšanimi šumi s ponavljajočo mehaniko tako jezika, mehkega neba, grlenih mišic, zob in zraka pri mikro rezonirajočih prostorih ustne votline.
glas in šum: Irena Z. Tomažin
majk in gumb rec: Sašo Kalan, studio SONOLAB, Ljubljana
snemanje materiala 1–11: Sašo Kalan, studio SONOLAB, Ljubjana
snemanje materiala I–V: Jure Vlahovič, studio METRO, Ljubljana
slina in tuš: Matej Stupica
oblikovanje: Ajdin Bašič
tisk Stane Peklaj
japonska vezava: Petra Gosenca, GUMB
Material za skladbe I, II,III, IV in V je na novo komponiran in zmiksan material iz projekta Faces of Voices # noise, ki je nastal l. 2015 v produkciji MoTA – Muzeja tranzitornih umetnosti.
ZASCD 018
Založil Zavod Sploh (2019)
www.sploh.si
“Cmok v grlu ni konvencionalni album vokalne glasbe. Irena Z. Tomažin z njim vstopa v polje zvočnih umetnosti, čez rob tega, kar običajno pojmujemo kot glasbo. Opusti besede, zavrže ritem, melodijo in kompozicijo ter se osredotoči na goli izrazni potencial človeškega glasu. Zanima jo njegov imanentni karakter, očiščen vsakdanjih oblik in pomenov.” (Katja Utroša, Dnevnik, 2019)
https://www.dnevnik.si/1042883471
“Cmok v grlu je takšen, da vzbuja veliko vprašanje, iz katerega se porajajo številna manjša. Je avtentični umetniški artefakt, lansiran v kozmos naše biti, naše človeškosti, ki se vseskozi izraža v neki zgodovini, se vsaja in je vsaj deloma vsajena v neko kulturo, neki simbolni red. A zdi se, da je glas vendarle globlja skrivnost, bolj neopredeljen s kulturnim miljejem kot inštrumentalna krajina glasbenih vzorcev, materialov in drugih značilnosti inštrumentov. Je glasbilo-telo, je osnova jezika in vsakršnega pomena sploh.” (Muanis Sinanović, Odzven 2019)
http://www.sigic.si/cmok-v-misli.html
www.sploh.si/si/o-zavodu-sploh/umetniki/irena-z-tomazin