TOMAŽ GROM (1972)
kontrabasist, avtor

Po nekaj letih preigravanja taborniških komadov na kitari dobi priložnost igranja bas kitare v bendu. V glasbeni šoli mu pokažejo kontrabas, ker ne učijo bas kitare. Kljub temu, da je Grom zelo nadarjen športnik rokometaš, se iz neznanih in dokaj nerazumljivih razlogov odloči za kontrabas. V slogu stare ruske šole mu s selotejpom zalepijo po dva prsta na levi roki, da ju ne bi širil, medtem ko mora razmak med ostalimi prsti širiti s pritiskom v konus kontrabasa, kar učitelj strogo motri in vsako popuščanje kaznuje z udarcem po komolcu. Med tem z desno roko igra z lokom po praznih strunah.

Ko ga sošolec iz gimnazije obišče v glasbeni šoli, najprej onemi in zatem od dolgih tonov zaspi. Drago Ivanuša, učitelj klavirja in harmonike na isti glasbeni šoli, zasluti napredek pri razbolenem kontrabasistu in ga povabi igrati jazz standarde. Ker je učitelj odličen motivator, Grom sname selotejp in zagrabi kontrabas z obema rokama. K sreči ima Grom blizu tudi prijatelja Taa G. Vrhovca Sambolca, ki mu pokaže velik svet zvoka, glasbe in umetnosti.

Foto: Marcandrea

Po neuspešnih sprejemnih izpitih v Trondheimu (isto leto so k sreči sprejeli Ingebrigta Håkerja Flatena), je uspešen v Linzu; sprva profesorjev (Adelhardt Roidinger) ljubljenček pred koncem študija zaradi še vedno nerazčiščenega krega predčasno zaključi šolanje in odide. K (ne)sreči je v Linzu tudi oddelek za sodobni ples, ki ga Grom ob petkih nadrobno spoznava na skupnih improvizacijah.

Glasbo dojema kot medij komunikacije, ne kot estetski užitek. Išče razloge za muziciranje. Brezkompromisno drega v aktualni družbeni prostor. Glasba je zanj iskanje, so nepojasnjena vprašanja, pretakanje zamisli, negotove situacije. Kompozicija je improvizacija. Improvizacija mu daje prostor, da odbluzi, da dela napake, da se izgublja in iznajdeva intrigantne rešitve. V improvizaciji težave rojevajo razmisleke in odpirajo nove poti. Pogreša poglobljeno in kompleksno refleksijo.

Piše avtorsko glasbo za uprizoritve in film in sicer za več kot 60 projektov v Sloveniji, na Hrvaškem, v Srbiji in v Italiji. Sodeloval je pri številnih nagrajenih predstavah in filmih – nagrada Prešernovega sklada; nagrada na Boršnikovem srečanju; nagrada »dr. Djuro Rošič« (RS); Grand prix za najboljšo predstavo na Mednarodnem festivalu gledališke klasike, Vršac (RS); Grand prix Zlati lev (HR); Nagrada Ardalion (RS); nagrada na 63. festivalu profesionalnih pozorišta Vojvodine (RS); Vesno za najboljši kratki film … Za kratki dokumentarni film z naslovom Komaj čakam, da prideš je na FEKK prejel nagrado mladih kritikov Ostrenje pogleda.

Najtesnejši sodelavci v uprizoritvenih umetnostih in pri filmu so: Špela Trošt, Bojan Jablanovec, Tomi Janežič, Loup Abramovici, Špela Čadež, Iztok Kovač

Kot improvizator poleg priložnostnih sodelovanj (Drago Ivanuša, Michel Doneda, Jonas Kocher, Pascal Battus, Nate Wooley, Seijiro Murayama, Marc Ribot, Sonny Simmons, Doug Hammond, Axel Dörner, Eduardo Raon, Ana Kravanja, Kaja Draksler …) pogosto sodeluje z naslednjimi glasbeniki: Samo Kutin, Vid Drašler, Jošt Drašler, Irena Z. Tomažin, Andrej Fon, Tao G. Vrhovec Sambolec, Zlatko Kaučič

sploh.si/si/o-zavodu-sploh/umetniki/tomaz-grom


Diskografija

· Tomaž Grom in 111 umetnikov – ” “ (Sploh, 2021)
· Tomaž Grom in Zlatko Kaučič – Raztrgana folklora spomina (Sploh, 2021)
· Šalter Ensemble – Štiri dela (Sploh, 2021)
· Oholo! – Mnogobolje (Sploh, 2020)
· Tomaž Grom in Zlatko Kaučič – Uho je senca očesa (Sploh, 2019)
· Tomaž Grom in Axel Dörner – Omejeno gibanje (Sploh, 2019)
· Trojnik – Moje uho ima ostre robove (Sploh, 2015)
· Tomaž Grom – Sam, za … (Sploh, 2014)
· Kompilacija – Neposlušno (Sploh in L’innomable, 2012)
· Michel Doneda / Jonas Kocher / Tao G. Vrhovec Sambolec / Tomaž Grom / Giuseppe Ielasi – Udarnik (Sploh, 2011)
· Tomaž Grom / Seijiro Murayama – Nepretrganost (Sploh, 2010)
· Tomaž Grom / Tone Pavček – Sonce in sončice po vsem svetu (Mladinska knjiga in Sploh, 2007)
· Tilt – Tilt (Sploh, 2006)
· Tomaž Grom / Tao G. Vrhovec Sambolec / Primož Čučnik – Dvojnik (Sploh, 1999)
· Tomaž Grom – La passion de Jeanne D’Arc (SyHaPA in Slovenska kinoteka, 1996)


Zasedbe

· Solo: Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Šalter Ensemble: Jonas Kocher – harmonika; Gaudenz Badrutt – elektronika; Ilya Belorukov – saksofon; Estelle Beiner – violina; Alfred Lang – trobenta; Elisabeth Harnik – klavir; Josef Klammer – bobni, elektronika; Samo Kutin – hurdy–gurdy; Irena Z. Tomazin – glas; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Oholo!: Andrej Fon – saksofon, klarinet; Jure Boršič – saksofon; Marko Jenič – violina; Andrej Boštjančič Ruda – električna kitara; Jošt Drašler – kontrabas; Vid Drašler – bobni; Tomaž Grom – kontrabas
· Kaučič, Grom: Zlatko Kaučič – tolkala; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Tomažin / Kutin / Grom / Schellander: Irena Z. Tomažin – glas; Samo Kutin –hurdy gurdy; Tomaž Grom – kontrabas, Matija Schellander – elektronika
· Tomažin, Grom: Irena Z. Tomažin – glas; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika
· Tilt: Tomaž Grom – kontrabas; Tao G. Vrhovec Sambolec – elektronika (Max/Msp)


Pretekle zasedbe

· Šalter Ensemble: Bertrand Denzler – tenorski saksofon; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika; Roko Crnić – el. bas, elektronika; Robert Roža – elektronika; Marina Džukljev – klavir; Jonas Kocher – harmonika; Nenad Kovačić – tolkala; Samo Kutin – hurdy-gurdy, Julien Mégroz – tolkala; Srđan Muc – el. kitara, elektronika; Irena Tomažin – glas, elektronika; Tena Novak Vincek – violina (2017–2019)
· Cpg Impro: Primož Čučnik – razna zvočila; Ana Pepelnik – branje; Tomaž Grom – kontrabas (2006–2016)
· Murayama/Grom: Seijiro Murayama – bobni; Tomaž Grom – kontrabas (2010–2012)
· Alzheimer3: Matjaž Manček – električna kitara; Marjan Stanič – bobni; Tomaž Grom – kontrabas (2005–2008)
· Bast: Aldo Ivančič; Drago Ivanuša – harmonika; Marjan Stanič – bobni; Boštjan Gombač – pihala; Tomaž Grom – kontrabas (2000)
· TG kvartet: Christian Webber, Žiga Golob, Tomaž Grom – kontrabas; Krunoslav Levačič – tolkala (1997)
· Muskafiber: Drago Ivanuša – harmonika; Tao G.Vrhovec Sambolec – klarinet; Igor Bezget – električna kitara; Tomaž Grom – kontrabas (1996)
· Zlatko Kaučič trio: Zlatko Kaučič – bobni; Igor Bezget – električna kitara; Tomaž Grom – kontrabas (1996)
· Doug Hammond trio: Sonny Simmons – saksofon; Doug Hammond– bobni; Tomaž Grom – kontrabas (1995)


Film

· Ne misli, da bo kdaj mimo (2023)
· Komaj čakam, da prideš (2021)


Performans / Multimedija

· Na delo! (2022–2023)
· iMštrument (2012–2023)
· Šift (2018–2021)
· Obetavno! (2016–2017)
· Duša, šum, ventil in žica (2014)
· Mir vam dam! (2012)
· Mogoče je napočil čas, da si vzameva trenutek … (2012)
· Skladba za harmoniko (2011)
· Pozabljeno, prezrto (2010)
· Ništrc (2008)
· Ko bom velik bom predstava (2007)
· Bruto (2006)


Kurator

· Neposlušno, glasbeni festival (2012–)
· Confine aperto, koncertni cikel (2005–2017)
· Zvokotok, cikel za komponirano glasbo (2014–2018)
· Neforma, serija glasbeno-plesnih improvizacij (2010–2014)


Delavnice

· With Sound About The Dance – Accademia Dell’Arte Arezzo (2017–2020)
· Raziskava Refleksija (2009–2020)
· Z zvokom o plesu (2013)
· Maximatika (2006–2008)


Nagrade

· Prix de la création sonore, nagrada za glasbo (Babičino seksualno življenje), Festival Format court, Paris (2023)
· nagrada Mathieu Hoche za najboljši dokumentarec (Babičino seksualno življenje), Festival International Music&Cinema, Marseille (2022)
· Župančičeva nagrada na področju glasbe (2022)
· posebna omemba, Najboljši dokumentarec (Komaj čakam, da prideš), Eastrn Europe Film Festival (2023)
· nagrada občinstva (Komaj čakam, da prideš), Europa Film Festival (2023)
· glavna nagrada (Komaj čakam, da prideš), Festival neodvisnega filma (2022)
· nagrada Ostrenje pogleda (Komaj čakam, da prideš), FEKK (2021)
· nagrada za kreativno kompozicijo zvoka v predstavi Opera za tri groše (režija Tomi Janežič in produkcija Kraljevsko gledališče Zetski dom Cetinje in Srpsko narodno pozorište Novi Sad) na različnih nivojih cele izvedbe (2014)
· nagrada Ksenije Hribar – za oblikovanje zvoka in glasbe v zadnjih dveh letih (2015)
· Zlata ptica za glasbo (2007)


Izpostavljamo

iMštrument (2012–)

iMštrument se napaja iz zvočnih in video posnetkov glasbenikov, ki razvijajo osebni glasbeni jezik. Izbira posnetka glasbenika, vklop, izklop, glasnost in naključje so parametri, ki uporabniku omogočajo muziciranje. Pred očmi in ušesi nenehno nastaja vedno neponovljiva kompozicija. iMštrument je kreacija v nenehnem nastajanju, v kombiniranju izvirnega in živega glasbenega dela, ki poteka na presečišču tehnološko obdelane zvočnosti in elementarnosti čistih zvokov v povezavi z digitalnim zapisom. Je prostor srečanja neprisotnih, tehnološko reproduciranih izvajalcev z neposredno prisotnostjo uporabnika.
www.sploh.si/glasba/projekti/imstrument

Zamisel: Tomaž Grom
Snemanje in obdelava videa: Ana Čigon
Processing programiranje: Vasja Progar
Oblikovanje in izdelava vmesnika: Tilen Sepič

Zvok in videopodoba: Daichi Yoshikawa, Franz Hautzinger, Lee Patterson, Samo Kutin, Seijiro Murayama, Olivier Toulemonde, Jonas Kocher, Andrej Fon, Vitja Balžalorsky, Dimitra Lazaridou Chatzigoga, Ute Kanngiesser, Jennifer Allum, Tristan Honsinger, Sebi Tramontana, Axel Dörner, Tomoko Sauvage, Mike Majkowski, Liz Allbee, Birgit Ulher, Audrey Chen, Henrik Munkeby Nørstebø, Noid, David Stackenäs​, Dirar Kalash​, Burkhard Beins, Andrea Neumann, Tom Jackson​, Onno Govaert, Mikko Savela, Jošt Drašler, Susanna Gartmayer, Michel Doneda, Lê Quan Ninh, Jean-Luc Guionnet, Ana Kravanja, Bertrand Denzler, Carlos Zingaro, Wilbert De Joode, Joëlle Léandre, Hans Koch, Martin Küchen, Paul Lovens, Pascal Niggenkemper, Xavier Charles, Vid Drašler, Mohammed Abdul Monem, Irena Tomažin Zagoričnik, John Butcher, Mazen Kerbaj, Sharif Sehnaoui, Raed Yassin, Agnes Hvizdalek, Sven-Åke Johannson, Christine Abdelnour, Michael Zerang, Pascal Battus, Elisabeth Harnik

Producentka: Špela Trošt
Produkcija: Zavod Sploh

iMštrument je bil predstavljen v Sloveniji, Srbiji, Nemčiji, Italiji, ZDA, Švedski, Avstriji, Hrvaška in Švici.

»Kontrabas je za Groma neskončno otroško igrišče, na katerem znova in znova uspe najti nove zvoke, piezo-električni pretvornik, nameščen na telo kontrabasa, pa mu omogoča, da ozvoči tudi najtišje med njimi.« (Luka Seliškar, Radio Študent, 2017)

»V vseh teh letih ustvarjanja je namreč ustvaril svoj zvočni in tehnični besednjak, s katerim glede na situacijo in inspiracijo improvizira in muzicira, seveda pa so posamezni elementi tega jezika zelo fleksibilni in permutirajo.« (Anže Zorman, Odzven, 2014)


Video