Impro štala na Goriškem

Photo: KUD Kussa

Klub Štala, Oktober Jazz, Fri-Fru-Fra; Nova Gorica, Krmin, Lokavec, Rožna dolina, Vila Vipolže, oktober 2019

Na širšem Goriškem se že dlje časa gostijo koncertni dogodki, ki bi jih lahko umestili v širše polje improviziranih (jazzovskih) glasb. Minuli mesec je bil v tem oziru še posebej pester. V preteklosti smo v tem okolju koncerte tovrstne glasbe le poredkoma ujeli in zanje je bil praviloma, posredno ali neposredno, odgovoren Zlatko Kaučič. Najprej seveda neposredno kot izvajalec, ki je z mnogimi glasbenimi projekti občasno koncertiral v domačih krajih. Spet drugič kot pedagog z vzgojo številnih generacij, k svobodni improvizaciji nagnjenih glasbenikov.  Ne nazadnje pa je Kaučič svoja prizadevanje za razvoj goriške improvizacijske scene zaokrožil tudi z organiziranjem tovrstnih glasbenih dogodkov. Tu mislimo predvsem na festival ustvarjalne glasbe in improvizacije, Brda Contemporary Music Festival, ki se je letos med 12. in 14. septembrom že devetič zapored odvil v Šmartnem v Goriških Brdih. Slednji vsekakor predstavlja višek prezentacije tovrstnih glasbenih pristopov na Goriškem, saj Kaučič s pestrim programom mednarodno uveljavljenih gostov znotraj improvizirane glasbe in z vsakoletnim oblikovanjem mladih, narodno mešanih zasedb skrbi tako za pretočnost kot za širjenje te glasbene senzibilnosti in kulture v lokalnem in obenem širšem slovenskem prostoru.

Ravno v raznolikem delovanju Kaučiča kot ambasadorja te glasbe gre iskati korenine za današnji porast podobnih oblik in poskusov (samo)organiziranih dogodkov improvizirane glasbe. Semena danes razvejane lokalne scene predstavljajo prav njegovi učenci. Z leti nekonvencionalnega pedagoškega pristopa jih je znotraj KUD-a Zvočni izviri in zasedb Kombo oblikoval v samostojne ustvarjalne glasbenike, ki se vse bolj zavedajo tudi nujnosti organiziranja javnih dogodkov v lastni produkciji. O pomembnosti samoorganiziranja pričajo številni znani primeri podobnih scen po svetu, ki so v preteklosti onkraj samosvojih odklonov v glasbenem ustvarjanju sočasno rojevale tudi poenoteno organiziranost kot aktivno reševanje prostorskih stisk in oblikovanje lastnih prizorišč, kjer so lahko predstavljali svoje udejstvovanje in obenem gostili podobno misleče glasbene ustvarjalce.

Zavest o nujnosti samoorganizacije in dejstvo, da so zadnje generacije „lokalnih“ Kaučičevih učencev ostale večinoma v domačem okolju, sta botrovala sočasnemu rojstvu predvsem dveh svežih prizorišč. Prvo se nahaja v Rožni dolini, predmestju Nove Gorice, v bivši kapelici Židovskega pokopališča. Prostori, sicer v lasti in delni uporabi tamkajšnje lokalne skupnosti, že dobro leto občasno gostijo dogodke koncertnega cikla FRI-FRU-FRA. Nekdanji učenci in danes že uveljavljeni glasbeni improvizatorji si skozi ta cikel prizadevajo goriški in širši publiki ponuditi stik s sodobnimi in nekonvencionalnimi glasbenimi praksami. Za zdaj še nepovezani in v času precej razpršeni dogodki na podstrešju kapelice nudijo akustično pravšnje prizorišče, ki bi mu morda lahko očitali le preveč togo pisarniško kuliso. Tam se je 12. oktobra zgodil nastop domačega dua Tomaža Groma in Sama Kutina, sočasno pa je na isti večer nekoliko neusklajeno imela koncert zasedba Free Stellar Trio v Klubu Štala, drugem in še bolj zanimivem ter odročnem prizorišču v vasici Lokavec pri Ajdovščini. 

Mednarodna zasedba pod vodstvom domačega saksofonista Ceneta Resnika, v kateri sodelujeta še bobnar Marko Lasič in italijanski klaviaturist Giorgio Pacorig, je s svojo silovito energičnostjo svobodnjaških zvočnih izbruhov še dodatno ogrela izjemno toplino pričujočega prizorišča. Klub Štala je bil namreč v preteklosti resnično hlev. Kombinacija debelih zidov in lesene izolacije omogoča izredno intimno zvočno doživetje in izvajanje popolnoma akustičnih nastopov. 

Da je temu res tako, smo se prepričali tudi zadnjega dne v oktobru, ko je v Štali gostovala eklektična italijanska zasedba MaNoPaMa quartet. Ime kvarteta sestavljajo začetnice priimkov članov zasedbe, začenši z uveljavljenim kontrabasistom in občasno, tudi tokrat, čelistom Giovannijem Maierjem, nato pa sledijo znanstvenik fizike in obenem spreten upravljalec modularnih sintetizatorjev zvoka Alberto Novello, flavtist Paolo Pascoli in pozavnist Carlo Mascoli. Prosto muziciranje se je v pretežno tišjih dinamikah gibalo med posamičnimi enakovrednimi upadi vseh članov. Raznolikost samih glasbil se je dopolnjevala tudi z raznovrstnostjo njihove rabe. Maier je predvsem skrbel za bolj tapetno zvočno vlogo in le občasno s pizzicati vdiral v ospredje. Tam je še najbolj prevladoval Pascolo zdaj na prečni basovski, zdaj na altovski flavti, s katerima je proizvajal nepovezane melodične okruške, odpete melizme ter z vibratom zamaščene dolge tone. Zanimiv dialog sta znotraj koncerta vzpostavila Novello in Mascoli. Predvsem slednji je s pestro rabo dušilnikov, gumijastih cevi, s katerimi je filtriral spekter inštrumenta in prostorsko usmerjal zvok, ustvarjal zanimive zvočne učinke, ki so dopolnjevali elektrificirane kratke stike modularca. Tega je ubrano upravljal Novello in le občasno spuščal daljše zvoke, predvsem v nižjih registrih, toda vselej ravno pravšnje jakosti. V dveh polurnih setih je zasedba predstavila razgiban tok kolektivne improvizacije, ki je zaradi narave prizorišča poslušalcem omogočila natančno zaznavati in spremljati vse zvočne nianse vpletenih izvajalcev.

 Klub Štala programsko vodi Gal Furlan, tolkalec in bivši učenec ter član Komba Zlatka Kaučiča. V dobrem letu delovanja je prostor iz začetnega ustvarjalnega brloga postal dobrodošlo prizorišče robnih improvizacijskih godb iz Slovenije in vse pogosteje mimoidočih mednarodnih zasedb. Entuziazem Furlana in delno tudi ekipe okrog cikla FRI-FRU-FRA še čaka na javno finančno podporo. Preden bi navdušenje izpuhtelo, bi bilo smotrno obe sceni še tesneje povezati in sooblikovati nekakšno regijsko mrežo, ki bi z že izraženo podporo čezmejnega azila tovrstnih praks, društva Dobialab iz italijanske vasi Staranzano ter tudi drugih uveljavljenih prostorov in organizacij, lahko resnično postala redni ponudnik sodobnih improviziranih godb.

 

Cormons, 26-10-2019 – Circolo Culturale Controtempo – JAZZ&WINE OF PEACE 2019 – Villa Vipolze – MURRAY / HÅKER FLATEN / NILSSEN-LOVE (USA, Norway) – Foto © 2019 Luca A. d’Agostino / Phocus Agency

K dodatni pestrosti oktobrskih dogodkov je doprinesel čedalje bolj prepoznaven festival Jazz & Wine of Peace iz Krmina. Tudi letos je ponudil širok nabor jazzovskih praks, del katerih so organizatorji zopet umestili na slovenska prizorišča. Festival, ki združuje mnogotere sodobne jazzovske idiome, je ponovno ob bok mainstremovskih imen, kot sta bila letos Bill Frisell ali John McLaughlin, postavil sodobnejše pristope, denimo projekt The Comet is Coming saksofonista Shabake Hutchingsa in številne bolj radikalne improvizirane projekte. Med slednjimi je vsekakor izstopal trio Murray / Håker Flaten / Nilssen-Love, ki je zlahka razprodal dvorano Vile Vipolže v Goriških Brdih. Kulturni dom Nova Gorica pa je tradicionalno organiziral festival Oktober jazz, znotraj katerega se je predstavil tudi kvintet Boštjana Simona. Navkljub temu bi bilo naivno pričakovati, da bodo ti „večji“ akterji redno skozi vse leto skrbeli za ponudbo robnih improviziranih godb. Na mladih generacijah stoji odgovornost, da začete aktivnosti, od spodaj navzgor, še naprej razvijajo, se pri tem medsebojno povezujejo in izkoriščajo bližino meje. Veljalo bi razmisliti o smeli potezi in morda preseliti Kongres za svobodno glasbo Improbiro, ki se je letos prvič zgodil v Novi Gorici, tik ob državni meji, pred prostori kulturnega stičišča Carinarnica, v mirnejše in poleti tudi prijetnejše okolje vasi Lokavec, torej v prostore Kluba Štala. Na videz atraktivno lokacijo ob meji bi tako zamenjal prostor v mirnejšem okolju in omogočil bolj poglobljeno slušno izkušnjo spontanih godb in resnejše razmisleke o glasbenih temah, ki jih tovrstno druženje in aktivizem prinašajo. Kljub vsemu se na Goriškem že dlje časa dogaja impro štala. Ali bo iz te štale vstala tudi scena, pa je najbolj odvisno od njihovih akterjev in lokalnega posluha.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *