Odprti oder kolektiva producentov in ustvarjalcev

Oholo! na Odprtem odru. Foto: Jan

Glasbene in druge dogodke po Sloveniji še vedno spremlja negotova usoda, njihov obstoj pa še zmeraj diktirajo iz dneva v dan spreminjajoči se ukrepi in priporočila v zvezi s korono, ki posegajo v svobodo posameznika in v najavah sprememb s strani javnih vladnih govorcev mejijo že na absurd. Najbolj ogrožena skupina dogodkov so trenutno festivali, ki jih bodisi odpovedujejo ali pa spreminjajo njihov termin v upanju, da jim bo naslednji datum bolj naklonjen. Vseeno pa so aktivna manjša ali srednje velika koncertna prizorišča tako v Ljubljani kot na periferiji ali pa se vzpostavljajo kar nova, kot je Odprti oder v Letnem kinu Slovenske kinoteke na Muzejski ploščadi na Metelkovi. Seveda v osnovi ne gre za novo prizorišče, saj tam pretežno med poletjem potekajo dogodki, a je način vzpostavitve tega odra letos drugačen in je nastal v kolektivnem duhu producentk in producentov v kulturi, večina njih se je povezala tudi s kampanijo Mi smo #odprti za kulturo. Odprti oder poteka med 1. julijem in 31. avgustom, postregel pa bo z dogodki mnogih zvrsti umetnosti, s pogovori z ustvarjalci, z delavnicami za otroke, vse pa bo obiskovalcem na voljo brezplačno. Med producenti, ki so prispevali program na omenjenem prizorišču, je tudi Zavod Sploh. V nedeljo se je odvil prvi dogodek, to je koncert zasedbe Oholo!, od srede do petka pa se bodo zvrstili še duo Tomaž Grom & Samo Kutin, Etceteral in All Strings Detached. O snovanju odprtega odra, njegovem namenu in prispevku Zavoda Sploh smo se pogovarjali s producentko Špelo Trošt.

Špela, Zavod Sploh poleg mnogih drugih producentov sodeluje pri projektu #odprti oder. Kako je potekal proces dogovarjanja za dogodke, ki se dva meseca odvijajo na Muzejski ploščadi na Metelkovi?

Pobudniki projekta so  Slovenska kinoteka, Lutkovno gledališče Ljubljana, Slovensko mladinsko gledališče, Gledališče Glej, Zavod Bunker in Zveza kulturnih društev Ljubljana. Ker ogromno umetniških dogodkov ni bilo mogoče izvesti v mesecih epidemije in ker se ne ve, kaj nas čaka v prihodnje, je odprti oder na ploščadi zagotovo ena od boljših pobud, ki daje delavcem v umetnosti in širše v kulturi možnost izvedbe vsaj delčka načrtovanega programa. Ideja je seveda najprej vzniknila na terenu in v samoorganizaciji. Zavod Sploh je bil povabljen, da bi s svojim programom zapolnil nekaj večerov. Posredovali so nam terminski načrt, v katerem naj bi zapolnili prosta mesta. Z dogovorom smo prevzeli tudi vsebinsko in produkcijsko odgovornost. Pred koncert zasedbe Oholo! so naknadno dodali APZ Tone Tomšič, kar se nam je zdela posrečena kombinacija, žal pa se je občinstvo v nedeljo zvečer s prvega na drugi koncert popolnoma zamenjalo. Pri Zavodu Sploh že nekaj časa spodbujamo prav tovrstna prepletanja vsebin in publik. Na našo iniciativo pa smo uspeli tri koncerte povezati s književno umetnostjo v sodelovanju z Inštitutom Divja misel.

Več o celotnem programu Odprtega odra na Muzejski ploščadi najdete tukaj.

Kaj je namen odprtega odra?

Eden od namenov je zagotovo vzpostaviti dodaten prireditveni prostor na odprtem, ki jih ob bogati umetniški dejavnosti primanjkuje. Potem omogočiti nevladnim organizacijam, javnim zavodom, ljubiteljskim kulturnim društvom idr., da izpeljejo del svojega programa, saj bo v jesenskih in zimskih mesecih velika gneča tudi zaradi pomanjkanja prostorov. Umetnost deliti z javnostjo, vsi dogodki so brezplačni. Sicer pa že nekaj let prostor na ploščadi kar kliče po rednem dogajanju zlasti v toplejših mesecih.

Zavod Sploh naj bi poskrbel za štiri koncerte. Zasedba Oholo! Je že nastopila, sledijo še duo Tomaž Grom & Samo Kutin, Etceteral in All Strings Detached. Po katerem ključu ste izbrali nastopajoče? Čemu niste izbrali več improvizacijskih kolektivov, če sta prostor in oder seveda sploh lahko primerna zanje?

Zavod Sploh ne spodbuja le ustvarjanja na področju improvizacijske glasbe, ampak še raje v polju prehajanj med raznolikimi jeziki in govoricami sodobne glasbe, ki jih razvijajo posamezniki ali zasedbe. Glasba se zgodi v prostoru in vsak prostor ni primeren za vsak glasbeni izraz. Na prizorišče na ploščadi, ki nudi ogromen oder z ozvočenjem, je nesmiselno umeščati zasedbe, ki ad hoc improvizirajo. Tovrstnemu odru ustrezajo zasedbe z izdelanim konceptom.

Kriza s korono se še ne umirja, producenti pa se bodo lahko tudi po avgustu spopadali s podobnimi težavami kot do sedaj. Se razmišlja v prihodnje, da bi se podoben projekt lahko nadaljeval kje drugje na prostem ali pa morda tudi v partnerstvu pod isto streho, glede na to, da mnogo producentov nima lastnih prostorov ali pa so neprimerni zaradi korona ukrepov?

Za zdaj naj bi oder stal do konca avgusta. So pa že pobude, da bi se morda lahko dogodki podaljšali tudi v september. To bi bilo dobrodošlo, saj tudi zaradi naglice priprav in negotovosti izpeljave projekta marsikateri producenti niso bili pravočasno ali pa sploh obveščeni in povabljeni k oblikovanju programa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *