(Samo)iniciative (samo)zaposlenih: Kaja Draksler

Kaja Draksler na sprehodu. Foto: © arhiv Kaje Draksler

Amsterdamski oktet, berlinski trio, mednarodni kvartet, poljski, klavirski in Feecho duo, gorenjski solo, interdisciplinarna skupnost, vse to in še marsikaj soustvarja Kaja Draksler. Pianistka in skladateljica, ki se s posebnim žarom spretno sprehaja med improvizacijo in kompozicijo. Lahkotno in obenem zavezujoče poglobljeno. Uživa v igranju, uživa v snovanju. Ko jo poslušaš, slišiš strast in predanost, slišiš disciplino in spontanost, svobodo in red. Slišiš koncept in navdih. Ne mara dvojnih standardov, kot glasbenica želi biti povabljena zaradi svoje glasbe in ne spola. Ceni možnost izbire. Njen dom je zdaj tu, zdaj tam. Gibanje, ne le znotraj različnih glasb, tudi po prostorih, že lep čas stalna senca njenega bivanja, se je v teh dneh prisilno prekinilo.

S Kajo sva se pogovarjali med 26. marcem in 5. aprilom.

Pozdravljena, Kaja?
Upam, da si zdrava. Kje se trenutno nahajaš? Rada bi te vprašala, ali si za pogovor na daljavo o tvojem predpostavljam ne najbolj običajnem vsakdanjiku? Bi ga pripravili za objavo na spletnem časopisu Centralala. Vse dobro, Špela.

Hej! Hm, lahko ja. A to preko telefona ali preko Skypa?

Jaz bi kar prek maila, takole sproti po malem, če si za. Ker se veliko premikaš, kje si tokrat obtičala? Ali še vedno potuješ?

Trenutno sem na Poljskem. Tu sem obtičala, ko so se začele restrikcije glede potovanja in karanten. Trenutno ne potujem, v Berlinu imam aprila snemanje, edina izmed mnogih stvari, za katero upam, da nam jo uspe izpeljati …

Verjetno si pri fantu, v njihovi družinski hiši? S kom pa imaš snemanje v Berlinu?

Sem z njegovo družino, ja. Snemanje imam z triom Punkt.Vrt.Plastik.

Česa vsega ti ne bo uspelo izpeljati? In kako to občutiš? Ali ti prisiljen dopust nemara celo ustreza?

Zaenkrat imam odpovedane naslednje projekte: Konec marca rezidenco in koncert z novim bendom Ingebrigta Haker Flatna KNARR na Norveškem, na festivalu Vossa Jazz. Začetek aprila dva koncerta z mojim oktetom: prvi bi se zgodil v Amsterdamu z ekskluzivnim programom ljubezenskih skladb (coverov), drugi pa v Kölnu in bi bil predstavitveni koncert ob izidu našega drugega albuma Out For Stars. Takoj po tem koncertu smo imeli planirano mednarodno turnejo s triom Punkt.Vrt.Plastik po Nemčiji, Norveški, Švici in Nizozemski, kateri bi sledilo snemanje našega drugega albuma v Berlinu. Takoj zatem smo imeli organizirano rezidenco v Belfastu (Severna Irska), kjer bi v unikatnem okolju studia Sonic Lab, ki ima več kot 40 zvočnikov in posebne akustične panele, ustvarjala z duom Czajka & Puchacz + gostom Gianluco Elia – pripravili smo cel kup konceptov manipulacije prostora. Z omenjenim duom, s katerim v kratkem pri Klopotcu izdajava debut, sva imela organiziran še koncert na festivalu v Birminghamu … to vse v aprilu.

Prav nič mi ne paše, da so vse to odpovedali. Potrebni so bili meseci organizacije, usklajevanj z glasbeniki in organizatorji, kupovanja vozovnic, za rezidenco v Belfastu na primer se menimo že od konca leta 2018 …

Lepljenje pirogov. Foto: © arhiv Kaje Draksler

Ali si seznanjena z ukrepi za zajezitev težav nastalih zaradi epidemije s koronavirusom SARS-CoV-2, ki jih je pripravila Vlada RS?

70% minimalne mesečne plače v mesecih marec, april, maj?

UKREPI ZA IZREDNO POMOČ SAMOZAPOSLENIM
Izredna pomoč je na voljo samozaposlenim, ki s posebno izjavo prek elektronske aplikacije razglasijo prizadetost zaradi krize.
Mesečni temeljni dohodek: Za samozaposlene znaša 70 odstotkov neto minimalne plače.
Odpis prispevkov: Prispevke v zdravstveno in pokojninsko blagajno za samozaposlene plačuje država, pravice pa se ohranjajo.
Plačilo akontacije dohodnine: Odloži se do odmere za leto 2020.

Nekateri opozarjajo, da je 70% neto minimalne plače manj od nadomestila za brezposelnost. Možnost je tudi, da se umetnik izpiše iz razvida samozaposlenih v kulturo, se prijavi na Zavod za zaposlovanje in prejema nadomestilo. Kasneje pa ponovno zaprosi za status. Kaj od tega boš ti poskusila uveljaviti?

Hvala za informacijo. Mislim, da bo kar prva varianta. 70% minimalne plače.

A je tudi na Poljskem podobno stroga karantena kot pri nas? Si bolj ali manj med štirimi stenami ali odhajaš od doma? So dnevi podobni eden drugemu? In na katerem mestu opravil je glasba?

Karantena je tu stroga, državne meje so popolnoma zaprte, ljudje jemljejo regulacije resno. Ostajam doma razen vsakodnevnega teka po parku, berem o glasbi, prek YouTube se učim o modularnih synthih, vadim kolikor lahko, ker nimam klavirja v stanovanju, tako da moram hodit do prijateljev, kadar jih ni doma, glasba je kar na prvem mestu. Plus seveda branje knjig.

Se mi zdi, da mi delo še najbolj daje optimizem.

Sklepam, da je v tem času praktično nemogoče načrtovati koncerte. Se nameravaš bolj posvetiti skladanju ali si morda tudi ti že pomislila na koncerte prek spleta?

Skladanju se že posvečam, ja. Nekaj dela imam tudi s prestavljanjem odpovedanih koncertov na poznejše termine in z reorganizacijo/povračilom stroškov za vozovnice. Koncertov prek spleta zaenkrat ne nameravam delati, sem pa iz arhivskih posnetkov SEM-a zmontirala video ob izdaji CD-ja okteta.

Verjetno si opazila, da je kar nekaj iniciativ spletnih koncertov. Kaj si misliš o tem? Zakaj ja in/ali zakaj ne?

Slišala sem o teh iniciativah. Zdi se mi, da so večinoma prisotne v družabnih medijih, ki jih sama nimam …
Trenutno ne čutim potrebe oz. nimam idej, ki bi bile primerne za spletni koncert. Osebno tako ali tako raje poslušam dobro posneto ploščo, kot pa da gledam v ekran več, kot že tako v teh časih. Morda sem konzervativna, ampak pri koncertih se mi zdi, da je največji užitek prav v tem, da si fizično prisoten.

Ali se ti zdi prav in smiselno, da oblasti ukažejo karanteno za vse po spisku, češ da smo morda vsi okuženi, namesto da bi množično testirali in osamili le osebe, pri katerih je potrjena okužba? Na ta način bi morda dogodki še naprej lahko potekali …

Nimam odgovora na to vprašanje, ker ne vem dovolj o epidemiologiji. Kot je videti na primeru Italije, stvar zlahka uide izpod kontrole, boljšega sistema, kot je karantena, pa ne poznam.

Ali te še kaj poleg ustvarjalnega dela navdaja z optimizmom glede prihodnosti? In kako si jo trenutno zamišljaš?

Trenutno skušam ne misliti preveč o prihodnosti, ker je vse zelo nepredvidljivo in neznano. Morda je situacija, v kateri smo se znašli, dobra vsaj za to, da živimo bolj v trenutku.

Kako si preživela včerajšnjo nedeljo? Ali je sploh mogoče opaziti razliko med nedeljo in ponedeljkom?

Hah, tako in tako ne čutim razlike med nedeljo in ponedeljkom, ponavadi smo glasbeniki še celo bolj zasedeni čez vikende kot pa čez teden. Včeraj sem šla zjutraj teč, nato sem pogledala nekaj videov o modularnih synthih, prebrala poglavje Kapuścińskovega Lapidariuma, preostanek dneva pa smo poskušali najti najboljši (najbolj praktičen, higienski in varen) način kupovanja rabljenega pianina, ki sem ga našla na internetu. Še vedno ne vemo točno, kako bomo izvedli to akcijo …

Učenje modularnih sintetizatorjev zvoka. Foto: © arhiv Kaje Draksler

Kaj poleg klavirja najbolj pogrešaš?

Svobodo gibanja.

Kaj meniš, kako bo prekinitev socialnega življenja in umetniških dogodkov vplivala na še pred kratkim zelo živahno mednarodno improvizacijsko sceno?

Jaz upam, da bo na sodelovanja in sámo glasbo vplivalo pozitivno, saj se nam bodo glave in telesa nekoliko odpočila, ljudje pa bodo menda tudi že pogrešali živo glasbo in druženje izven doma. Se pa bojim, da bo financ zaradi krize, ki z gotovostjo prihaja, občutno manj, logistično (mednarodni transport) pa bo dosti bolj komplicirano, kot je bilo v zadnjih letih. Morda bo to pozitivno vplivalo na lokalne scene.

Kateri lokalni sceni bi sebe prištela?

Ja, dobro vprašanje. Sama ne vem … najmočneje še vedno čutim pripadnost amsterdamski sceni, malo kopenhaški, malo berlinski, malo slovenski …

Nekateri so že začeli z dikcijo, da bo epidemija minila, bodo pa ekonomske posledice toliko bolj boleče. Kaj to pomeni zate osebno in za polje, v katerem deluješ? Še zlasti, ko vladajo bolj desne sile, umetnosti niso najbolj naklonjene …

Do sedaj sem imela vedno srečo z dovolj dela in zaslužka. Ne zanima me luksuzno življenje, imam zaupanje v svoje delo, tako da mislim in upam, da bom še naprej lahko živela izključno od koncertiranja in svoje glasbe. Ne morem pa biti gotova, seveda. Če bi se morebiti morala dodatno zaposliti, bi to definitivno vplivalo na mojo ustvarjalnost in število projektov, v katerih sodelujem.

Moje samostojno ustvarjanje se je začela nekako sočasno z ekonomsko krizo leta 2008. Veliko glasbenikov je takrat govorilo, da je bilo pred tem dosti lažje. Nekateri so bili zelo pesimistični glede prihodnosti. Kar veliko uveljavljenih zasedb, ansamblov in zavodov je takrat moralo končati svoje delovanje. Morda bom sedaj jaz med tistimi ustvarjalci, ki se bomo spominjali boljših časov.

Lahko si predstavljam, da se bo dinamika potovanja spremenila, kar je vsaj za okolje zelo dobrodošlo. Upam in želim si, da bi morebitna situacija podražitve transportov spodbudila večjo koordinacijo med organizatorji in več priložnosti za turneje. Tako za razvoj glasbe kot za planet so turneje dosti bolj pozitivne kot “one off” koncerti, ki so vsaj v mojem primeru na žalost zelo pogosti.

Ohranjaš redne stike z najtesnejšimi sodelavci ali se zdaj vsak posveča bolj sebi?

Zdi se mi, da kar ohranjam stike.

Kaja, pošiljam ti celoten pogovor z mojim uvodom v pregled. Lahko še kaj popraviš, dodaš, vprašaš, izpostaviš, priporočiš kakšno knjigo, film, glasbo … če se ti zdi še kaj pomembnega …

Zanimivo je bilo prebrati cel pogovor in ugotoviti, kako se mi je energija čez ta čas karantene spremenila. Se mi zdi, da mi je bilo v začetku težje, sedaj pa sem nekako sprejela to, da sedim in čakam,  

Drži se! Hvala za pogovor!

ps: Ko si zadnjič omenjala knjige in filme, ravno sem si ogledala Palermo Palermo Pine Bausch. Gotovo poznaš … http://www.pinabausch.org/en/editions/film/palermo-palermo

Neverjetna predstava!!

Album Out For Stars Kaja Drasler Octeta, izdanega pri založbi Clean Feed, lahko kupite tukaj. Tole je skladba ‘Danas, Jučer, Sutra’ …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *